PUPUH
MAKALAH
Diajukan untuk
Memenuhi Salah Satu Tugas dari Mata Kuliah Sastra Sunda Pada
Program Studi Pendidikan Kewarganegaraan
Dosen Pembina : Dr. Hj. Iis Ristiyani M.Pd
Disusun Oleh :
Nama : Lan Lan Risdiana
NPM : 01020201080192
PROGRAM STUDI
PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS SURYAKANCANA
CIANJUR
2011
BAB
I
PENDAHULUAN
1.1
Latar Belakang
Seni pupuh merupakan gabungan seni
sastra dan lagu sunda yang saat ini berjumlah 17 jenis pupuh. menurut informasi
dari artikel yang di tulis oleh Heri Herdini salah seorang dosen Karawitan STSI
bandung, bahwa seni pupuh Sunda pada abad 17-18 masehi mendapat pengaruh dari
Mataram. oleh karena itu mataram memiliki otoritas politik di daerah Priangan,
terlepas benar atau salah data tersebut namun pengaruh budaya Mataram telah
memberikan warna terhadap seni budaya Sunda, Khususnya seni pupuh Sunda.
Menurut beberapa informasi sejarah,
pada saat itu seni pupuh banyak digunakan di kalangan tertentu dalam hal ini
kaum elit Sunda. pada zaman kolonial seni pupuh digunakan sebagai alat surat
menyurat, pidato para kaum menak namun sesui dengan beriringnya zaman atas para
kreator seniman Sunda seni pupuh dikembangkan ke beberapa jenis kesenian
tradisi Sunda. Misalnya Cianjuran, Cigawiran, Ciawian, Wawacan, Gending
Karesmen, dan lain-lain. walaupun pupuh Sunda memiliki pengaruh dari mataram
tetapi dari segi musikalitasnya dalam hal ini lagu sangat berbeda dengan
tembang di Jawa.
1.2
Tujuan Panulisan
a. Memenuhi
salah satu tugas dari mata kuliah Seni Sunda pada semester 4 program studi
Pendidikan Kewarganegaraan
b. Menguraikan
lebih dalam dan rinci tentang 17 pupuh beserta perkembangannya.
c. Mendeskripsikan
tentang tema dari 17 pupuh beserta laras dan gerakannya dari tiap-tiap pupuh
BAB
II
PEMBAHAHASAN
2.1 Pengertian Pupuh
Pupuh berasal dari bahasa Sunda
yaitu Pepeuh adalah bentuk puisi tradisional bahasa Sunda yang memiliki jumlah
suku kata dan rima tertentu di setiap barisnya. Terdapat 17 jenis pupuh,
masing-masing memiliki sifat tersendiri dan digunakan untuk tema cerita yang
berbeda.
Pupuh adalah bait, aturan, lagu,
tembang, puisi jawa lama, pola penyusunan syair
dan aturan-aturan puisi jawa lama dalam menyusun syair yang dugunakan
untuk lagu-lagu tembang.
Pupuh terikat oleh guru wilangan
dan guru lagu. Guru wilangan adalah patokan jumlah baris dari tiap bait serta jumlah suku kata/vokal dari tiap
bait. Guru lagu adalah patokan suara vokal dari ujung tiap bait. Pupuh Sunda
jumlahna tujuh belas.
2.2 Pembagian Pupuh
Pupuh Sunda dibagi menjadi 2
bagian, yaitu :
a. Sekar
ageung (pembagian lagunya macam-macam) contoh: Kinanti, Sinom, Asmarandana, dan
Dangdanggula (disingkat jadi KSAD)
b. Sekar
alit (pembagian lagunya sejenis) contoh Balakbak, Durma, Gambuh, Gurisa,
Jurudemung, Lambang, Ladrang, Magatru, Maskumambang, Mijil, Pangkur, Pucung,
jeung Wirangrong. Tiap Pupuh mempunyai patokan guru wilangan dan guru lagu serta
tema.
2.3 Pengelompokan Pupuh
a. Sekar
Kawi/kakawen:dari puisi India = macasa. Lagu/wawacan (Jawa Kawi)
b. Sekar
Ageung/macaro lagu/tembang gede
c. Sekar
Tengahan/macatri lagu/sekar dagelan
d. Sekar
Alit/macapat lagu/tembang cilik (asmarandana, dangdanggula, durma, kinanti,
mijil, pangkur, pucung, dan sinom)
2.4 Perkembangan Pupuh Sunda
a. Dalam Bentuk Cianjuran
Cianjuran
atau asal istilahnya seni mamaos, merupakan salah satu seni Sunda yang berasal
dari Cianjur. Salah satu bentuk pupuh yang digunakan dalam lagam cianjuran ini
misalnya dalam pupuh dangdanggula :
Wus anglirik satukebing langit
Sampun ngaran, rat miring buana
Siluman sileman kabeh
Dasaring samudra gung
Boten Wonten ingkang linuwih
Kangkaya ing sangnetra
Kusumaning ayu
Mapan ningal niting alam bumi
gonjing
Isinen tan anan keri
Mung paduka ing netra
Ini
merupakan salahsatu bukti bahwa pupuh sunda bisa diterima oleh orang-orang
tembang.
b.
Dalam Bentuk Ciawian
Ciawian
merupakan salah satu kesenian Sunda yang berasal dari Ciawi Tasik Malaya.
Bentuk ciawian hanya dbawakan oleh vikal saja lagu-lagunya pun umumnya dalam
laras salendro tetapi untuk pola syair menggunakan pola pupuh salah satunya
dalam pola pupuh kinanti lagam ciawian sebagai berikut:
Kunur diawur ku kunur,
Duit diaur kuduit
Beas di awur ku beas
Cai I awur ku cai
Wadah ninggang ka parancah
Kitu nurutkeun talari
c. Dalam Bentuk Cigawiran
Cigawiran
adalah salah satu jenis seni suara sunda dalam bentuk tembang. Kesenian ini
lahir di daerah Cigawir Garut. Yang merupakan lahir dari daerah pesantren
Cigawir. Yang memiliki fungsi untuk pembelajaran agama, banyak menggunakan
laras pelog, madenda, dan salendro, pola sastranya menggunakan pupuh misalnya
dalam lagu Cigawiran rumpaka pupuh dangdanggula:
Ku ihktiar reujeung ku pamilih
Kaduana mikiran akherat
Supaya ula ka bendon
Ku jalma doraka luput
Sabab bontongor teu nguping,
Katimbalan Pangeran
Dawuh Kanjeng Rosul
Ari saratna ikhtiar
Keur nyingkahan mamala lahir jeung
batin
Supaya meunang waluya
d. Dalam Bentuk Pupuh
Kreasi
Perkembangan
yang paling terbaru yaitu pupuh kreasi hasil karya dosen Karawitan STSI Bandung
H. Yusuf Wiradiredja,S.Kar. M.Hum yang sering di sapa Yus Wiradiredja ini,
merupakan perkembangan yang berbeda dari Cianjuran, Cigawiran dan Ciawian.
Bedanya pupuh kreasi karya Yus Wiradiredja ini, lebing mengolah dari musik
pengiringnya sehingga membuat nuansa baru tanpa merubah lagam dari pupuh itu
sendiri, sedangkan kalau ciawian,cigawiran dan cianjuran merubah lagam dan yang
digunakan hanyalah pola syair saja.
Pupuh
kreasi ini bedanya dengan pupuh yang umum yaitu pada pupuh kreasi alat musik
yang digunakan lebih banyak diantaranya kecapi, kendang, dan instrumn-instrumen
sendiri hasil modifkasi Yus Wiradiredja sehingga menciptakan suasana yang lain
sedangkan pupuh biasanya tanpa iringan atau hanya mengguakan kecapi saja.
Dari
segi rumpaka pupuh buhun dan pupuh kreasi sama persis hanya di pupuh kreasi ada
penambahan contohnya dalam pupuh balakbak untuk pupuh buhun.
Aya warung sisi jalan
Rame pisan citameng
Awewena luas luis
Geulis pisan ngagoreng
Lalakina lalakina
Los kapipir nyoo monyet nyangeret
Sedangkan
untuk pupuh kreasi karya Yus Wiradiredja ada yang ditambang contohnya:
Aya warung sisijalan
Rame pisan kunu jajan
Tihothatnu ngaladangan
Nu jarajan sungkansungkan
Aya
warung sisi jalan rame pisan
Awewena
luas luis geulis pisan la
Lalakina-lalakina
Los
kapipir nyoo monyet nyangeret
Aya
warung sisi jalan
Rame
pisan citameng
Awewena
luas luis
Geulis
pisan ngagoreng
Lalakina
lalakina
Los
kapipir nyoo monyet nyangeret
Jenis-jenis
kesenian di atas merupakan bukti adanya perkembangan terhadap pupuh sehingga
pupuh dapat hidup sampai sekarang, apalagi dengan adanya pupuh kreasi hasil
karya cipta yus wiradiredja dapat mempermudah untuk anak belajar pupuh Sunda,
sehingga pupuh kreasi hasil kaya Yus Wiradiredja sejak tahun 2008 samapai tahun
2009 digunakan oleh Balai Pengembangan Bahasa dan Sastra Daerah Dinas
Pendidikan Jawa Barat sebagai materi pasanggiri dan Apresiasi Bahasa Sastra dan
Seni daerah, yang di berinama Pasanggiri Pupuh Kreasi yang mudah-mudahan tahun
ini dapat di perlombakan kembali.
2.5 Kumpulan 17 Pupuh Sunda
a. Pupuh Asmarandana
a)
Tema : cinta kasih, birahi
b)
Laras : salendro
c)
1 Pada terdiri : 7 padalisan.
d) Gerakan : sedeng
Eling eling mangka eling (8 – i)
rumingkang di bumi alam(8 – a)
darma wawayangan bae (8 – e)
raga taya pangawasa (8 – a)
lamun kasasar lampah (7 – a)
nafsu nu matak kaduhung (8 – u)
badan anu katempuhan (8 – a)
Panambih:
Eling-eling masing eling
Di dunya urang ngumbara
Laku lampah nu utama
Asih ka papada jalma
Ucap tekad reujeung lampah
Tingkah polah sing merenah
Runtut rukun sauyunan
Hirup jucung panggih jeung
kamulyaan
b.
Pupuh Balakbak
a) Tema
: lawak, banyolan
b) Laras : madenda
c) 1
pada terdiri : 3 padalisan
d) Gerakan : sedeng
Aya warung sisi jalan rame pisan –
Citameng (15 - e)
Awewena luas luis geulis pisan –
ngagoreng (15 - e)
Lalakina lalakina los ka pipir nyoo
monyet – nyanggereng (19 - e).
Panambih:
Aya warung sisi jalan
Rame pisan ku nu jajan
Tihothat nu ngaladangan
Nu jarajan sukan-sukan
c.
Pupuh Dangdanggula
a)
Tema : ketentraman, keagungan,
kegembiraan
b)
Laras : pelog, sorog
c)
1 pada terdiri : 10 padalisan
d) Gerakan : sedeng
Mega beureum surupna geus burit (10
– i)
Ngalanglayung panas pipikiran (10
–a)
Cikur jangkung jahe koneng (8 – e)
Naha teu palay tepung (7 – u)
Sim abdi mah ngabeunying leutik (9
– i)
Ari ras cimataan (7 – a)
Gedong tengah laut (6 – u)
Ulah kapalang nya bela (8 – a)
Paripaos gunting pameulahan gambir
(12 – i)
Kacipta salamina (7 – a)
Panambih:
Hiji basa, hiji bangsa
Basa bangsa, Indonesia
Hiji bangsa, hiji nusa
Nusa tunggal, Nusantara
Seler-seler, suku bangsa
Di wewengkon, mana-mana
Sakasuka, sakaduka
Wujud bangsa, Indonesia
d.
Pupuh Durma
a)
Tema : kemarahan, kesombongan,
semangat
b)
Laras : pelog
c)
1 pada terdiri : 7 padalisan
d) Gerakan : kering
Moal ngejat sanajan ukur satapak
(12 – a)
Geus dipasti ku jangji(7 – i)
Mun tacan laksana(6 – a)
Numpes musuh sarakah(7 –a)
Heunteu niat seja balik(8 – i)
Najan palastra(5 – a)
Mati di medan jurit(7 – i)
Panambih:
Di mamana si penjajah
Pada amarah marudah
Manan kapok anggur gawok
Najan dituyuk diragut
Nagri sadayana
Umumna ngabela
Nyempad rosa, pulitik penjajah
Tapi nu ngajajah
Teu pasrah, teu sadrah
Terus meres, ngahina ngarinah
e.
Pupuh Gambuh
a)
Tema : kesedihan, kesusahan,
kesakitan
b)
Laras : Pelog
c)
1 pada terdiri : 5 padalisan.
d) Gerakan : antare
Ngahuleng banget bingung ( 7 – u )
henteu terang ka mana ngajugjug (
10 – u )
turug turug harita teh enggeus
burit ( 12 – i )
panon poe geus rek surup ( 8 – u )
keueung sieun aya meong ( 8 – o )
Ngahuleng banget bingung
Heunteu terang kamana nya indit
Turug-turug harita teh, enggeus
burit
Panonpoe geus rek surup
Keueung sieun, aya meong
Panambih:
Hulang-huleng, hulang-huleng
Ngahuleng ngaraga meneng
Hate ratug, tutunggulan
Heunteu terang, kaler-kidul
Turug-turug, turug-turug
Harita teh, enggeus burit
Panonpoe geus rek surup
Keueung sieun aya meong
f.
Pupuh Gurisa
a)
Tema : khayalan
b)
Laras : Salendro
c)
1 pada terdiri : 8 Padalisan
d) Gerakan : sedeng
Hayang teuing geura beurang ( 8 – a
)
geus beurang rek ka Sumedang ( 8 –
a )
nagih anu boga hutang (8 – a )
mun meunang rek meuli soang ( 8 – a
)
tapi najan henteu meunang ( 8 – a )
teu rek buru buru mulang ( 8 – a )
rek tuluy guguru nembang ( 8 – a )
jeung diajar nabeuh gambang ( 8 –
a)
Hayang teuing geura beurang
Geus beurang rek ka Sumedang
Nagih ka nu boga hutang
Mun meunang rek meuli soang
Tapi najan henteu meunang
Mo rek buru-buru mulang
Rek terus guguru nembang
Jeung diajar nabeuh gambang
Panambih:
Hayang teuing geura beurang
Geus beurang rek ka Sumedang
Nagih ka nu boga hutang
Mun meunang rek meuli soang
Tapi najan henteu meunang
Mo rek buru-buru mulang
Rek terus guguru nembang
Jeung diajar nabeuh gambang
g.
Pupuh Jurudemung
a)
Tema : kebingungan
b)
Laras : Pelog Liwu
c)
1 pada terdiri : 5 padalisan
d) Gerakan : anca
Mungguh nu hirup di dunya(8 – a)
Ku kersaning anu agung(8 – u)
Geus pinasti panggih(6 – i)
Jeung dua rupa perkara(8 – a)
Senang paselang jeung bingung(8 –
u)
Panambih:
Mungguh hirup di alam dunya
Ku kersaning anu agung
Geus pinasti bakal panggih
Suka bungah jeung kasedih
Dua rupa nu tumiba
Sakabeh jalma di dunya
Senang patumbu jeung bingung
Eta geus tangtu kasorang
h.
Pupuh Kinanti
a)
Tema : penantian
b)
Laras : Pelog/Salendro
c)
1 pada terdiri : 6 Padalisan
d) Gerakan : sedeng
Budak leutik bisa ngapung(8 – u)
Babaku ngapungna peuting(8 – i)
Nguriling kakalayangan(8 – a)
Neangan nu amis-amis(8 – i)
Sarupaning bungbuahan(8 – a)
Naon bae nu kapanggih(8 – i)
Panambih:
Ari beurang ngagarantung
Pinuh dina dahan kai
Disarada patembalan
Nu kitu naon ngaranna
i.
Pupuh Lambang
a)
Tema : lawak dengan aspek renungan
b)
Laras : Salendro
c)
1 pada terdiri : 4 padalisan
d) Gerakan : gumbira
Nawu kubang sisi tegal ( 8 – a )
nyair bogo meunang kadal ( 8 – a )
atuh teu payu dijual ( 8 – a )
rek didahar da teu halal ( 8 – a )
Panambih:
Nawu kubang sisi tegal
Nyiar bogo meunang kadal
Nawu kubang sisi tegal
Nyiar bogo meunang kadal
Atuh teu payu dijual
Rek didahar da teu halal
Nawu kubang sisi tegal
Nyiar bogo meunang kadal
Meunang kadal
Atuh teu payu dijual
Rek didahar da teu halal
Da teu halal
j.
Pupuh Magatru
a)
Tema : penyesalan
b)
Laras : Madenda
c)
1 pada terdiri : 4 padalisan
d) Gerakan : antare
Majalaya, Ciparay, Banjaran,
Bandung(12 – u)
Kopo reujeung Cisondari,(8 – i)
Cicalengka, Ujung Berung(8 – u)
Rajamandala, Cimahi(8 – i)
Leles, Limbangan, Tarogong(8 – o)
Panambih:
Sukuna pakepit tilu
Panonna opat harerang
Leumpangna semu nu lesu
Ngalengkah teu bisa gancang
k.
Pupuh Maskumambang
a)
Tema : kesedihan yang mendalam
b)
Laras : madenda
c)
1 pada terdiri : 4 padalisan
d) Gerakan : antare
Duh manusa mana kaniaya teuing (12
– i)
teu aya rasrasan (6 – a)
abong ka mahluk nu laip (8 – i)
nyiksa henteu jeung aturan (8 – a)
Panambih
:
Hulu abdi karaosna langkung nyeri
tulang asa bejad
tanduk mah pon kitu deui
taya raoskeuneunnana
Na
dikinten abdi mo ngarasa nyeri
pedah
kabisan
tapi
yaktosna mah abdi
ngan
bakating kumawula
Oge
margi anjeun rupina ka abdi
miwarang
jeung maksa
buktina
disina jurit
kalawan
jeung dihatean
l.
Pupuh Mijil
a)
Tema : kesedihan yang menimbulkan
harapan
b)
Laras : Pelog
c)
1 pada terdiri : 6 padalisan
d) Gerakan : antare
Mesat ngapung putra Sang Arimbi (10
– i)
Jeung mega geus awor (6 – o)
Beuki lila beuki luhur bae (10 – e)
Larak-lirik ninggali ka bumi (10 –
i)
Milari sang rai (6 – i)
Pangeran Bimanyu (6 – u)
Panambih:
Aduh Gusti nu Kawasa
Jisim abdi ageung dosa
Pangna abdi gering nangtung
Reh ka sepuh wantun nundung
m.
Pupuh Pangkur
a)
Tema : perasaan sebelum mengemban
sebuah tugas berat
b)
Laras : Salendro
c)
1 pada terdiri : 7 padalisan
d) Gerakan : gancang-gagah
Seja nyaba ngalalana (8 – a)
ngitung lembur ngajajah milang kori
(12 – i)
henteu puguh nu dijugjug (8 – u)
balik paman sadaya (7 – a)
nu ti mana tiluan semu rarusuh (12
– u)
Lurah Begal ngawalonan (8 – a)
“Aing ngaran Jayapati”(8 – i)
Panambih:
Euleuh itu budak gembul
Awak gembru bayuhyuh gawena kedul
Ukur heuay jeung nundutan
Ka sakola unggal poe kabeurangan
He barudak tong nurutan
Ka nu gembul kokomoan
Bisi kedul jeung ogoan
Awal akhir katempuhan
n.
Pupuh Pucung
a)
Tema : rasa marah pada diri sendiri
b)
Laras : Salendro
c)
1 pada terdiri : 4 padalisan
Estu untung nu bisa mupunjung
indung (12 – u)
jeung nyenangkeun bapa (6 – a)
tanda yen bagjana gede (8 – e)
hitup mulus kaseundeuhan ku berekah
(12 – a)
Lutung buntung luncat kana tunggul
gintung
Monyet loreng leupas
luncat kana pager dengdek
Bajing kuning jaralang belang
buntutna
Panambih:
Hayu batur urang diajar sing suhud
Ulah lalawora bisi engke henteu
naek
Batur seuri urang sumegruk nalangsa
o.
Pupuh Sinom
a) Tema : kegembiraan
b) Laras : Madenda
c) 1
pada terdiri : 9 padalisan
d) Gerakan : sedeng
Warna-warna lauk empang(8 – a)
Aya nu sami jeung pingping(8 – i)
Pagulung patumpang-tumpang(8 – a)
Ratna Rengganis ninggali(8 – i)
Warnaning lauk cai(7 – i)
Lalawak pating suruwuk(8 – u)
Sepat pating karocepat(7 – a)
Julung-julung ngajalingjing(8 – i)
Sisi balong balingbing, sisi
balungbang(12 – a)
Panambih:
Harta pada nareangan
Harti pada narabahan
Harta harti sarwa guna
Pada bisa mere bukti
Bisa hasil sapaneja
Sok nyumponan cita-cita
Harta harti song mangpaat
Dapon diraksa taliti
p.
Pupuh Wirangrong
a)
Tema : rasa malu akan tingkah laku
sendiri
b)
Laras : pelog
c)
1 pada terdiri : 6 padalisan
d) Gerakan : antare
Barudak mangka ngalarti (8 – i)
Ulah rek kadalon-dalon (8 – o)
Enggon-enggon nungtut elmu (8 – u)
Mangka getol mangka tigin (8 – i)
Pibekeleun sarerea (8 – a)
Modal bakti ka nagara (8 – a)
Panambih:
He barudak mangka ngarti
Ulah rek kadalon-dalon
Nungtut elmu jeung pangarti
Masing rajin soson-soson
Pibekeleun hirup tandang
Modal bakti ka nagara
Lemah cai anu urang
Perlu dijaga dibela
q.
Pupuh Ladrang
a)
Tema : sindiran
b)
Laras : pelog
c)
1 pada terdiri : 4 padalisan
d) Gerakan : kesit
Aya hiji rupa sato leutik (10 – i)
Engkang-engkang, engkang-engkang (8
– a)
Sok luluncatan di cai (8 – i)
Ari bangun arek sarupa jeung lancah
(12 – a)
Panambih:
Coba teguh masing telik
Eta gambar sidik-sidik
Sato naon kitu wanda
Reujeung dimana ayana
BAB
III
PENUTUP
3.1 Kesimpulan
Pupuh
berasal dari bahasa Sunda yaitu Pepeuh adalah bentuk puisi tradisional bahasa
Sunda yang memiliki jumlah suku kata dan rima tertentu di setiap barisnya. Pupuh
terikat oleh guru wilangan dan guru lagu.
Seni pupuh Sunda pada abad 17-18
masehi mendapat pengaruh dari Mataram. oleh karena itu mataram memiliki
otoritas politik di daerah Priangan, terlepas benar atau salah data tersebut
namun pengaruh budaya Mataram telah memberikan warna terhadap seni budaya
Sunda, Khususnya seni pupuh Sunda.
Menurut beberapa informasi sejarah,
pada saat itu seni pupuh banyak digunakan di kalangan tertentu dalam hal ini
kaum elit Sunda. pada zaman kolonial seni pupuh digunakan sebagai alat surat
menyurat, pidato para kaum menak
Pupuh terdiri 17 pupuh, yaitu:
Asmarandana bertemakan cinta kasih, Balakbak
bertemakan lawak, Dangdanggula bertemakan ketentraman, Durma bertemakan
kemarahan, Gambuh bertemakan kesedihan, Gurisa
bertemakan khayalan, Jurudemung bertemakan kebingungan, Kinanti bertemakan
penantian, Lambang bertemakan lawak dengan aspek renungan, Magatru bertemakan penyesalan, Maskumambang bertemakan kesedihan mendalam, Mijil bertemakan kesedihan yang menimbulkan harapan,
Pangkur bertemakan perasaan sebelum
mengemban sebuah tugas berat, Pucung bertemakan rasa marah pada diri sendiri,
Sinom bertemakan kegembiraan, Wirangrong, bertemakan rasa malu akan tingkah
laku sendiri, Ladrang yang bertemakan sindiran
3.2 Saran
Kepada
pemerintah khusunya Pemerintah Kabupaten Cianjur, agar dapat menjaga dan melestarikan
pupuh Sunda supaya tidak terpengaruh budaya asing melalui kegiatan-kegiatan
yang bertemakan kecintaan terhadap kesenian Sunda.
DAFTAR PUSTAKA
Ganjar Kurnia. 2003. Deskripsi kesenian Jawa Barat. Dinas
Kebudayaan & Pariwisata Jawa Barat, Bandung.
Djuherman Drs, M.Pd dan Sudana, Dadan, S.Pd . 2010. Diktat
mata Kuliah Seni Sunda. Cianjur. FKIP UNSUR Cianjur
No comments:
Post a Comment